onsdag 12. august 2015

Hellighet og mangfold


For noen år siden (2003) skrev jeg ”Nøkkelen til et dypere åndelig liv”. Det er en gjennomgang av de 12 anbefalingene fra ”The Spiritual Life Commission” som General Paul Rader satte ned i 1996. Mandatet var å se på hva som kunne gjøres for å revitalisere bevegelsens åndelige arv. Resultatet ble 12 opprop som ble offentliggjort i bokform(1). Det tok noen år før jeg ble klar over dette viktige dokumentet, men da det skjedde ble jeg begeistret og et hefte på drøye 60 sider var "min reaksjon".

I de siste ukene har bloggen min fokusert på hellighet. Jeg har også vist at det kan være forskjellig forståelse av hva som er det viktigste fokus. Det at det kan være mange syn og forklaringer gjør at noen legger hellighet bort fordi ”det er så vanskelig å få tak i hva det egentlig er”.

Jeg synes det er herlig med mangfoldet. Det viser at Gud er en mangfoldig og raus Gud. Derfor er jeg glad for at opprop #10 fra "Spiritual life Commission" erkjenner et slikt mangfold:

Vi oppfordrer salvasjonister over hele verden til å stadfeste og leve etter vår lære om hellighet slik at den preger personlige, relasjonsmessige, sosiale og politiske holdninger. Innenfor rammen av våre forskjellige kulturer og hverdagslige krav skal vi gi rom for, og verdsette, at helligheten merkes av det mangfold av opplevelser og uttrykksformer som Skriften åpner for.(2)
 …og om du ikke er ”salvasjonist” er du hjertelig velkommen til å ta imot utfordringen du også - den kan gå til hele mangfoldet av Guds folk.

Dagens 'manna':
Fordi Gud ikke gjør forskjell møter han oss individuelt (3)
---------------------------------------------
(1) Robert Street: ”Called to be God’s people” 1999
(2) Kommentarer til dette oppropet finner du HER
(3) For det står skrevet: Dere skal være hellige, for jeg er hellig. Dere påkaller Gud som far, han som ikke gjør forskjell på folk, men dømmer enhver etter hans gjerninger. Da må dere også leve i gudsfrykt den tiden dere ennå er her som fremmede.  (1 Pet 1:16-17)

Ingen kommentarer: